КАЛЕНДАР

знаменних і пам'ятних дат

 2024/2025 навчальний рік

 

ВЕРЕСЕНЬ

01.09 - День знань.

02.09 - День закінчення Другої світової війни.

05.09 - Міжнародний день благодійності.

06.09 - 
День читання книг.

08.09 - Міжнародний день грамотності.
          - Міжнародний день солідарності журналістів.
          - День пам’яті жертв фашизму.

09.09 -255 років з дня народження Івана Котляревського – поета, драматурга, перекладача.

10.09 -130 років з дня народження Олександра Довженка – українського прозаїка, кінорежисера, кінодраматурга, класика світового кінематографа.

11.09 - 160 років з дня народження Павла Грабовського – українського поета, публіциста, перекладача.

13.09 -130 років від дня народження Джона Боттона Прістлі (1894–1984), англійського прозаїка, драматурга.

14.09 - День танкових військ в Україні.
          - День українського кіно.
          - День фізичної культури і спорту України.

15.09 – Міжнародний день демократії.
         - День народження GOOGLE.
         - 235 років від дня народження Джеймса Фенімора Купера (1789-1851), американського прозаїка.

17.09 - 160 років з дня народження Михайла Коцюбинського – письменника, громадського діяча.
       - День працівників цивільного захисту України (День рятівника).

18.09 - Міжнародний день читання електронних книг.

19.09 - День народження смайлика.

21.09 - Міжнародний день миру.

22.09 - День партизанської слави України.

26.09 - Європейський день мов.
          - Всесвітній день моря.

27.09 - Всесвітній день туризму.

28.09 - 95 років з дня народження Дмитра Павличка – поета, перекладача,, літературного критика, громадського і політичного діяча, Героя України.

29.09 - День пам’яті трагедії Бабиного Яру.
         - 105 років від дня народження Івана Євтихійовича Хоменка (1919–1968), українського поета.

30.09 - Всеукраїнський день бібліотек.

 

ЖОВТЕНЬ

01.10 - День захисників і захисниць України.
          - Покрова Пресвятої Богородиці.
          - День Українського козацтва.
          - Міжнародний день музики.
          - Міжнародний день людей похилого віку.

02.10 - Міжнародний день боротьби проти насилля.

- в Україні відзначають День працівників професійно – технічної освіти

03.10 -105 років від дня народження Едуардаса Беніаміновича Межелайтіса (1919–1997), литовського поета.


05.10 - Всесвітній день учителя. Відзначається щорічно в ознаменування річниці підписання Рекомендації ЮНЕСКО та Міжнародної організації праці щодо становища вчителів.
        -115 років від дня народження Богдана-Ігора Антонича (1909-1937), українського прозаїка, поета, перекладача, літературознавця.

06.10 - День вчителя в Україні.
          -День територіальної оборони України.

08.10 - День юриста України.

09.10 - 120 років від дня народження Миколи Платоновича Бажана (1904–1983), українського поета.

10.10- 135 років від дня народження Михайла Панасовича Драй-Хмари (1889-1939), українського поета, літературознавця, перекладача доби Розстріляного Відродження.


13.10- День художника України.

16.10 - 170 років від дня народження Оскара Уайльда  (1854-1900), англійського прозаїка, поета, драматурга.

18.10 - Європейський День боротьби з торгівлею людьми.
             -Україна увійшла до Ради Європи.


21.10 - 70 років від дня народження Зірки Захаріївни Мензатюк (1954), українського прозаїка, казкарки, журналістки.


24.10 - Міжнародний день Організації Об'єднаних Націй - в 1945 р. - створено міжнародну міждержавну Організацію Об'єднаних Націй.

25.10 - 95 років з дня народження Петра Сенгаївського українського поета, прозаїка.
-85-років з дня народження В. Скуратівського – прозаїка, народознавця.

27.10 - День української писемності та мови. День Преподобного Нестора-літописця Печерського.

28.10 - День визволення України від німецько-фашистських загарбників.
Міжнародний день шкільних бібліотек

31.10 - Міжнародний день Чорного моря.

 

ЛИСТОПАД

01.11 - День народження Європейського Союзу.

03.11 - День ракетних військ і артилерії України.

09.11- Всеукраїнський день працівників культури та майстрів народного мистецтва;
- День книги рекордів Гінесса.

10.11 - Всесвітній день молоді.
          - Всесвітній день науки.
          -265 років від дня народження Йоганна Христофора Фрідріха Шіллера (1759–1805), німецького поета, драматурга.

13.11 - Всесвітній день доброти.
         -135 років з дня народження Остапа Вишні – гумориста, сатирика.

16.11 - Міжнародний день толерантності.
          - День працівників радіо, телебачення та зв’язку України.

17.11 - Міжнародний день студента.

18.11 - 75 років від дня народження Джеремі Стронґа (1949), англійського прозаїка.

20.11 - Всесвітній день дитини. В 1959р. – Генеральна Асамблея ООН проголосила «Декларацію прав дитини». В 1989р. – Генеральна Асамблея ООН ухвалила «Конвенцію про права дитини».

21.11- День Гідності та Свободи.

21.11 - 330 років від дня народження Вольтера (1694–1778), французького прозаїка, філософа, історика.

23.11 - День пам'яті жертв голодомору та політичних репресій. Всеукраїнська акція «Засвіти свічку».

29.11 - 125 років від дня народження Григорія Михайловича Косинки (1899–1934), українського письменника.

30.11 - 75 років з дня народження Ярослава Стельмаха – українського драматурга, прозаїка.

 

ГРУДЕНЬ

01.12 - 1991 – народ України вільним волевиявленням на Всенародному референдумі підтвердив Акт проголошення незалежності України.
           - Всесвітній день боротьби зі СНІДом.

03.12 - Міжнародний день людей з інвалідністю.

05.12 - Міжнародний день волонтерів. Відзначається відповідно до резолюції Генеральної Асамблеї ООН.

06.12 - День Святого Миколая.
         - День Збройних Сил України.

07.12 - Всесвітній день української хустки.

9.1
2 – День благодійництва.

10.12 - Міжнародний день прав людини. 1948 – Генеральна Асамблея ООН ухвалила Загальну декларацію прав людини;
Всесвітній день футболу.

11.12 - Міжнародний день гір.

12.11 - День сухопутних військ України.

14.12 - День вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

18.12 – Міжнародний день мігрантів.

19.12 - 65 років від дня народження Марії Василівни Матіос (1959), українського прозаїка, публіциста, поетеси.


25.12 - Різдво Ісуса Христа.

 

СІЧЕНЬ 2025

01.01 -Новорічне свято.

          - Всесвітній день миру.

06.01 - Свято Водохреще.

07.01 - Різдво за юліанським календарем.

         - Всесвітній день поштової марки або День філателіста.

11.01 - Всесвітній день «спасибі».

15.01 - В 1992 році Верховна Рада України затвердила Державний гімн України "Ще не вмерла Україна".

22.01 - День Соборностi України.

24.01 - Міжнародний день освіти.

25.01 - День студентства або Тетянин день, улюблене свято багатомільйонної молоді.

27.01 - Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту.

28.01 - День народження державного прапора. В цей День Верховна Рада України офіційно затвердила синьо-жовтий стяг Державним прапором України.

29.01 - День пам'ятi Героїв Крут.

 

ЛЮТИЙ

02.02 -Стрітення Господнє

11.02 - День безпечного Інтернету. Сайт Дня безпечного Інтернету: 
http://www.saferinternetday.org.

13.0
2 - Всесвітній день радіо.

14.02 - День Святого Валентина.
Всесвітній день дарування книжок.

15.02 - День вшанування учасників бойових дій на території інших держав.

16.02 - День Єднання в Україні.

19.02 - Верховна Рада України затвердила тризуб як малий Державний герб України.

20.02 - День Героїв Небесної Сотні.

21.02 - Мiжнародний день рiдної мови. Проголошений Генеральною конференцiєю ЮНЕСКО.

24.02 - Річниця початку повномасштабної російсько-української війни.
Масляна (Масниця)

27.02 - 150 років із дня народження Володимира Філатова (1875-1956), офтальмолога, хірурга, засновника наукової офтальмологічної школи, академіка.

 

БЕРЕЗЕНЬ

01.03 - Всесвітній день цивільної оборони.

03.03 - Всесвітній день письменника.

04.03 - 210 років із дня народження Михайла Вербицького (1815-1870), композитора, хорового диригента, священника, громадського діяча, автора музики Державного Гімну України.

06.03 - 160 років із дня народження Григорія Грушевського (1865-1922), письменника, драматурга, фольклориста, педагога, громадського діяча;

08.03 - Мiжнародний жiночий день (міжнародний день прав жінок).

09.03 - 211 років від дня народження Тараса Григоровича Шевченка (1814-1861), українського поета, художника, мислителя.

14.03 - День українського добровольця


19.03 - 130 років із дня народження Максима Рильського (1895-1964), письменника, перекладача, літературознавця, мовознавця, етнографа, громадського діяча. академіка;
      - 95 років від дня народження Ліни Василівни Костенко (1930), української письменниці-шістдесятниці, поетеси.

20.03 - Всесвітній день землі.

21.03 - Всесвiтнiй день поезiї.

22.03 - Всесвiтнiй день водних ресурсiв.

25.03 - Благовіщення.

26.03 - День Національної гвардії України.

27.03 - Мiжнародний день театру.

 

КВІТЕНЬ

01.04 - День смiху. Неофіційне свято, відзначається за традицією.
Мiжнародний день птахiв.

02.04 - Міжнародний день дитячої книги. День народження Г.Х. Андерсена (1805-1875) датського письменника-казкаря.

06.04 - Всесвітній день мультфільмів.

07.04 - Всесвiтнiй день здоров'я. У цей день у 1948 роцi набув чинностi Статут Всесвiтньої органiзацiї охорони здоров'я.

09.04 - 90 років із дня народження Тамари Коломієць (1935-2023), поетеси, перекладачки.

11.04 - Мiжнародний день визволення в'язнiв фашистських концтаборiв. Пам'ятна дата, що вiдзначається щорiчно у цей день за iнiцiативою ООН.

12.04 - Всесвiтнiй день авiацiї i космонавтики. Вiдзначається щорiчно у цей день за рiшенням Мiжнародної авiацiйної федерацiї.

14.04 - 80 років із дня народження Сергія Дяченка (1945-2022), письменника-фантаста, сценариста.

15.04 - День довкiлля.

18.04 - Мiжнародний день пам'яток i визначних мiсць. День пам'яток iсторiї та культури України.

20.04 - Пасха Христова - Великдень.

23.04 - Всесвiтнiй день книги i авторського права;

26.04 - День Чорнобильської трагедiї (1986). Міжнародний день пам’яті жертв радіаційних аварій та катастроф.

28.04 - Всесвітній день охорони праці.

 

ТРАВЕНЬ

01.05 - День мiжнародної солiдарностi трудящих. Встановлено конгресом II Iнтернацiоналу (Париж, 14-21 липня 1889 року).

03.05 - День Сонця.

08.05 - Днi пам'ятi та примирення, присвяченi пам'ятi жертв Другої свiтової вiйни. Вiдзначається за рiшенням Генеральної Асамблеї ООН (вiд 24 листопада 2004 року).

09.05 - День Європи в Україні.

11.05 - День Матерi. Вiдзначається в Українi згiдно з Указом Президента в другу неділю травня (№ 489/99 вiд 10 травня 1999 року).

15.05 - День вишиванки.

         - Мiжнародний день родини (сiм'ї).

         -День пам’яті жертв політичних репресій.

       - 180 років із дня народження Іллі Мечникова (1845-1916), вченого, імунолога, мікробіолога, геронтолога, лауреата Нобелівської премії у галузі фізіології та медицини, академіка.

16.05 - 130 років із дня народження Тодося (справжнє ім’я - Теодосій) Осьмачки (1895-1962), письменника, перекладача, репресованого.

17.05 - День науки в Україні.

17.05 - День Європи. Вiдзначається згiдно Указом Президента України (№ 339/03 вiд 19 квiтня 2003 року) у третю суботу травня.

18.05 - День боротьби за права кримськотатарського народу.

         - День скорботи і пам’яті жертв депортації кримськотатарського народу.

         - Міжнародний день музеїв.

23.05 - День Героїв в України.

24.05 - День слов'янської писемностi i культури.

25.05 - День філолога.

31.05 - Всесвiтнiй день боротьби з тютюнопалiнням. Проводиться за iнiцiативою Всесвiтньої органiзацiї охорони здоров'я.

31.05 - 160 років із дня народження Марії Старицької (1865-1930), театральної актриси, режисерки, педагогині.

 

ЧЕРВЕНЬ

01.06 - Міжнародний день захисту дітей, започаткований у 1949 р. Міжнародною демократичною федерацією жінок.

05.06 -Всесвітній день охорони навколишнього середовища.

06.06 - День журналіста в Україні.

09.06 - Міжнародний день друзів.

16.06 - День медичного працівника в Україні. Відзначається в третю неділю червня.

22.06 - День Скорботи і вшанування пам’яті жертв війни в Україні. Початок німецько-радянської війни. Відзначається в Україні згідно з Указом Президента (№ 1245/2000 від 17 листопада 2000 року) щорічно.

25.06 - Міжнародний день моряка.

28.06 - День Конституції України. Відзначається щорічно в день прийняття Верховною Радою України Основного Закону України.

 

ЛИПЕНЬ

01.07- День архітектури України.

04.07 - День Національної поліції України.

07.07 - День Військово-Морських Сил Збройних Сил України (День флоту України, День Військово-Морських Сил України).
День Військ Протиповітряної оборони України.


08.07 - День родини.

11.07 -Всесвітній день шоколаду.

15.07 -  День Хрещення Київської Русі – України.
 День Української Державності.

20.07 - Міжнародний день шахів. День шахів в Україні.

29.07 - День Сил спеціальних операцій Збройних Сил України.

30.07 - Всесвітній день боротьби з торгівлею людьми.

 

СЕРПЕНЬ

01.08 - Всесвітній день радості.

03.08 - День Повітряних Сил Збройних Сил України.

08.08 - Всесвітній день кішок.

09.08 -Міжнародний день корінних народів світу. Відзначається щорічно відповідно до рішення Генеральної Асамблеї ООН.

12.08 - Міжнародний день молоді.
День молоді в Україні.

13.08 - Всесвітній день шульги.

19.08 - Всесвітній день гуманітарної допомоги.
         - День пасічника України.

23.08 - День Державного Прапора України.

24.08 - День незалежності України. Національне свято.1991–Верховна Рада УРСР ухвалила Акт проголошення незалежності України.

29.08 - Всесвітній день відеоігор або День геймера.

31.08 - День авіації України.


Взаємодія сім'ї

та школи

          у вихованні                   патріотизму

 


  Життя і становище нації значною мірою залежить від патріотизму її представників, що формується з раннього дитинства шляхом засвоєння національних вартостей. Цей процес спочатку є стихійним, а потім переростає у свідому любов до Батьківщини. 

Школа повинна бути державно-громадським загальноосвітнім навчально-виховним закладом, який організовує свою діяльність на грунті національної культури і національних традицій, який за змістом, формами роботи відповідає національно-культурним потребам України, її становленню і розвитку як суверенної держави.

Головною метою школи є формування і розвиток високоінтелектуальної, свідомої особистості з громадською позицією, готовою до конкурентного вибору свого місця в житті. У Законі України "Про загальну середню освіту" ( 651-14 ) визначені завдання загальної середньої освіти, акцентується увага на вихованні громадянина - патріота своєї Батьківщини, готового до подальшої освіти і трудової діяльності, з вільними політичними і світоглядними переконаннями; на формуванні творчої особистості учня, свідомого ставлення до обов'язків; вихованні поваги до національних цінностей нашого народу; виробленні навичок здорового способу життя.

Національною програмою патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства поставлено ряд завдань: утвердження високих моральних цінностей, політичної культури та трудової моралі, збереження повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, попередження злочинності,

запобігання інформації, що містить у собі елементи асоціальної поведінки, насильства, жорстокості, порнографії, пропаганди наркогенних речовин.

Концепція виховання дітей та молоді у національній системі освіти визначила систему завдань, спрямовану на виховання гармонійно розвиненої, високоосвіченої, національно свідомої і соціально активної людини, що наділена глибокою громадянською відповідальністю, високими духовними якостями, родинними і патріотичними почуттями, є носієм кращих надбань національної та світової культури, здатної до саморозвитку і самовдосконалення.

Виховання органічно поєднане з процесом навчання дітей, опанування основами наук, багатством національної і світової культури.

Характер виховання повинен передбачати глибоке розуміння вихователем природи вихованців, їх індивідуальних рис і можливостей, поваги до особистості дитини, турботі про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин співробітництва у навчально-виховному процесі.

Пріоритетним є всебічний та гармонійний розвиток особистості, яка здатна до саморозвитку, самовиховання і самореалізації, у своїй діяльності керується загальнолюдськими цінностями, глибоко розуміє традиції свого народу.

Успіх виховного процесу залежить від відносин між вчителем і учнем, які повинні будуватися на основі співдружності, співробітництва і ділового партнерства.

Вчитель і учень - рівноправні суб'єкти навчально-виховної діяльності. Тому варто більше уваги приділяти стимулюванню внутрішньої і зовнішньої активності учнів, їх оптимальній участі у спільній діяльності у справі виховання.

Підвищенню результативності виховної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі сприяє вдосконалення нових форм роботи, пошук нових систем виховання, впровадження розвиваючих технологій.

Напрями виховної роботи:

Вирішення завдань виховної роботи здійснюється за напрямами:

громадянське виховання;

родинно-сімейне виховання;

військово-патріотичне виховання;

трудове виховання;

художньо-естетичне виховання;

моральне виховання;

екологічне виховання;

формування здорового способу життя;

превентивне виховання;

сприяння творчому розвитку особистості.

Мета громадянського виховання - сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними їй особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні. Слід підкреслити, що головним організатором виховної роботи у класі, першим вихователем, консультантом, безпосереднім наставником є класний керівник, який спрямовує навчально-виховний процес, співпрацює з учнями, їх батьками, вихователями ГПД, вчителями-предметниками, керівниками гуртків, дитячими та молодіжними громадськими організаціями, організовує і проводить позаурочну та культурно-масову роботу.

Класний керівник планує і координує всю виховну роботу з класом з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх нахилів і інтересів, рівня сформованості учнівського колективу, сприяє розвитку самоврядування в класі, створює умови для організації змістовного дозвілля, проводить відповідні заходи щодо профілактики правопорушень, бездоглядності.

Система роботи класного керівника - це сукупність взаємопов'язаних між собою виховних заходів, які випливають із завдань громадянського виховання. Основними розділами виховної роботи класного керівника є:

Вивчення учнів, учнівського колективу.

Створення і розвиток класного учнівського колективу

 

Патріотичне виховання учнів:

мета, завдання, принципи 


 
        Патріотизм (від гр. patriotes -- батьківщина) -- любов до своєї батьківщини, відданість своєму народу, гордість за свій народ, прагнення захистити його надбання, продовжити примноження його загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей. Патріотизм проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне і що любить особистість. Як зазначав В.О. Сухомлинський, патріотизм як діяльна спрямованість свідомості, волі, почуттів діалектично пов'язаний з освіченістю, етичною, естетичною й емоційною культурою, світоглядною стійкістю, творчою працею. Виховання патріотичної свідомості, почуттів і переконань неможливо відокремити від складного цілісного процесу формування особистості .

Можна виділити щонайменше три різновидності патріотизму:

Етнічний патріотизм, що ґрунтується на почутті власної причетності до свого народу, на любові до рідної культури, до власної історії тощо. Цей патріотизм започатковується природою як відчуття родовидових ознак народу, що є вродженими. Ці ознаки розвиваються повноцінно, якщо дитина виростає у національно свідомій і національно-орієнтованій сім'ї, навчається в українській школі.

Територіальний патріотизм -- ґрунтується на любові до того місця на землі, до місцевості, ландшафту, клімату тощо, де людина народилася. На думку Г. Ващенка, є всі підстави вважати, що любов до рідного краю, в першу чергу, заснована на ранніх дитячих переживаннях, захопленнях. Для людини, як, зрештою, і для деяких інших живих істот, рідним стає все те, що вона сприймає найперше, найраніше.

Державницький патріотизм. Якщо остаточною метою нації є побудова власної держави -- її державне самовизначення, то головною метою виховання є розвиток у наших дітях державницького світогляду і державницького почуття -- того вищого патріотизму, який ґрунтується на державній ідеології й пов'язується з поняттям громадянськості. Різні люди і різні народності на нашій землі йдуть до цього патріотизму різними дорогами, але приходять до спільного. В ідеалі -- до нього повинні вести й етнічний та територіальний чинники, хоча етнічний патріотизм має тут значення вирішальне.

Сучасне розуміння патріотизму характеризується різноманітністю і неоднозначністю. Багато в чому воно пояснюється складною природою даного явища, багатим його змістом і розмаїттям форм прояву. Крім того, проблема патріотизму розглядається різними дослідниками в різних історичних, соціально-економічних і політичних умовах, залежно від особистої позиції, відношення до своєї Вітчизни, від використання різних сфер знань та інше.

У вітчизняній школі завжди приділяється велика увага вихованню у підростаючих поколінь етичних якостей особи, колективізму, громадськості, любові до своєї Батьківщини, шанобливого ставлення до історії своєї країни, до геральдики, до свого народу. При цьому велику роль у вихованні патріотичних відчуттів грають засоби масової інформації: радіо, художні вітчизняні кінофільми, театр, художня література.

Історична можливість нашого народу розбудувати власну державу (що стало можливим після розпаду Радянського Союзу) зумовлює потребу глибинної перебудови системи виховання в напрямі створення саме національного виховання. Воно повинно бути глибоко просякнуте національним духом -- не від почуття ненависті й ворожості щодо сусідів, а від любові до рідної землі. Ми перебуваємо лише на початку становлення такої національної системи виховання.

Питання національного виховання і, отже, побудови його системи ґрунтовно розглядалося на Першому українському педагогічному конгресі (1935 р.) у Львові. Воно було визначене як виховання для потреб нації: "...національне виховання значить те саме, що творення нації". Зміст національного виховання і характер його методів випливають з історичних умов і потреб нашого народу. Наголошувалося також, що національне виховання -- це не стільки засвоєння знань, скільки участь дитини в духовному, культурному та господарському розвитку свого народу, в творенні культурних цінностей.

Зрештою, в трактуванні самого поняття "патріотичне виховання" вже тоді виявила себе певна двозначність. По-перше, воно розглядалося як явище багатоаспектне, що охоплює мораль, виховання громадянина-патріота, релігійне, господарське та фізичне виховання, виховання сім'янина, виховання характеру тощо. Всі ці аспекти мають національний відтінок і національну орієнтацію, бо кожен народ дещо по-своєму трактує мораль, по-своєму ставиться до громадських справ, до свого господарства, до родини, має навіть власну систему фізичного виховання тощо. По-друге, під терміном "патріотичне виховання" Конгрес розумів також певні "концентровані" зусилля, спрямовані на розвиток національного самоусвідомлення української дитини, плекання в ній етнічних прагнень, певні спеціальні заходи, зорієнтовані на такі дещо вужчі, але важливі для нації цілі.

Нація приходить до свого самоусвідомлення на основі віри в національні ідеали. Головним для нас є ідеал України -- образ досконалого державного буття, який об'єднує українців

В усі часи українська ідея була для нашого народу інтегруючою силою. Вона спонукала козаків до подвигів та до великої жертовності, гартувала волю і шліфувала світогляд наступних поколінь борців за нашу свободу, зокрема, в часи світових воєн, коли воскресала надія на визволення.

Українська ідея завжди була цілющим джерелом для нашої культури, мови, звичаїв. Саме її стійкість спонукала чужинців визнавати нас і устами Вольтера сказати: "Україна завжди змагала до незалежності".

Національна ідея в своїх загальних вимірах постає як синтез національних цінностей і опредмечується в кодексах (наприклад, "Декалог націоналіста" та ін.), культурі та в світогляді українського народу.

Нарешті, вона може розглядатися як на національно-етнічному, так і на державному рівнях. І хоч ці рівні протиставляти не можна, все ж є підстави сподіватися, що вона матиме вирішальне історичне значення саме на рівні державності. Ось чому головним завданням сучасного українського виховання в цій ділянці є сприяти становленню в дитини державницького світогляду і громадянського патріотизму .

Держава, спираючись на формування високої правосвідомості підростаючих громадян, створює умови для соціального становлення та розвитку молоді, які ґрунтуються на визначених Законом України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" принципах:

1) поваги до загальнолюдських цінностей, прав людини і народів, історичних, культурних, національних особливостей України, її природи;

2) безпосередньої участі молоді (громадян віком від 15 до 28 років) у формуванні й реалізації політики та програм, що стосуються суспільства взагалі та молоді зокрема;

3) врахування потреб молоді, співвіднесення їхньої реалізації з економічними можливостями держави;

4) доступності для кожного молодого громадянина соціальних послуг і рівності правових гарантій;

5) відповідальності держави за створення умов щодо саморозвитку і самореалізації молоді;

6) єдності зусиль держави, всіх верств суспільства, політичних і громадських організацій, підприємств, організацій, установ та громадян у справі соціального становлення та розвитку молоді;

7) відповідальності кожного молодого громадянина перед суспільством і державою за дотримання Конституції та законодавства України. Формування правосвідомості тісно пов'язане з формуванням політичної культури .

Здійснення патріотичного виховання ґрунтується на сукупності принципів, які відображають загальні закономірності і принципи виховного процесу і специфіку патріотичного виховання підлітків в загальноосвітній школі. До їх числа відносяться: 

1. обумовленість патріотичного виховання розвитком суспільства і подіями, що відбуваються в ньому; 

2. обумовленість змісту, форм і методів, засобів і прийомів патріотичного виховання віковими і індивідуальними особливостями учнів; 

3. діалектична єдність і органічний зв'язок між учбовим матеріалом і змістом позакласних і позашкільних заходів; 

4. інтеграція патріотичного виховання з іншими напрямами виховної роботи;

5. спирання на нові концепції організації і здійснення учбово-виховного процесу і на нове розуміння основних педагогічних понять; 

6. спирання на позитивне в особі вихованця і створення сприятливої психологічної атмосфери в процесі педагогічної взаємодії: 

7. координація взаємодії школи, сім'ї і громадськості в системі патріотичного виховання. 

В арсеналі діяльності з патріотичного виховання підростаючого покоління є багато засобів і методів впливу. Однак головне -- це включення кожної особистості в конкретну діяльність з творення й примноження багатства і краси своєї Вітчизни.